Švýcarsko 2010

Švýcarsko 2010 - obrázek

Po všemožných peripetiích se nám podařilo vše skloubit a mohli jsme vyrazit na dovolenou do Švýcarska. Z oblasti Berner Mittelland jsme 6 x vyrazili autem do hor za turistikou, celkem jsme najezdili přes 3300 kilometrů, zdolali spoustu převýšení.

Túra první – na rozjezd Abländschen (1 300 m. n. m.) – chata SAC Grubenberghütte 1840 m. n. m., cca čtyřhodinová procházka, na začátek místy až moc strmé stoupání, ale musíme si zvykat.

Túra druhá a nejtěžší – velkou gondolou ze Stechelbergu do Mürrenu (1 638 m. n. m.), odtud po svých na Schilthorn, 2 970 m. n. m. Zatímco většina návštěvníků si pohodlně v lehkých úborech vyjela nahoru i dolů lanovkou na oběd, my jsme to zvládli nahoru pěšky za 3 hodiny a něco. S blížícím se vrcholem byl terén stále náročnější, začalo pršet, byla mlha, terén byl místy pod sněhem, protože v noci sněžilo. Já si sáhla poměrně hluboko ke svým silám, ale nakonec jsme se nahoru dobelhali a občerstvili se v otočné restauraci Piz Gloria, kde se v šedesátých letech natáčel jeden z dílů Jamese Bonda. Když si vzpomenu, jak jsem se plazila nahoru, přijde mi neuvěřitelné, že se najdou blázni, kteří až z Lauterbrunnenu (795 m. n. m.) běží půlmaratón až nahoru. Jde o Schilthorn Inferno Halbmaraton. Jména doběhnuvších borců obou pohlaví jsou vystavena v restauraci. Dolů jsme si sešlápli až do Stechelbergu, při klesání do nadmořské výšky 910 metrů dostala naše kolena dost slušný záhul.

Túra třetí – parkujeme v Grindelwaldu a vyrážíme vzhůru. U druhé z chat odbočujeme a dostáváme se na Eiger Gletcher route. Trochu jinam než jsme plánovali. Trasa je nádherná, jen proti nám proudí davy lidí, kteří si vyjeli vláčkem nahoru na Kleine Scheidegg a sestupují dolů do následující stanice vláčku. Jelikož jsme si hloupě zaplatili parkovné jen na 6 hodin, cestu si krátíme terénem. Ocitneme se u železniční dráhy na Kleine Scheidegg, kde je velice rušný provoz. Naštěstí se nám podaří dostat se přes koleje na druhou stranu a o něco později slézáme na další turistickou trasu s přízviskem romantic route zpět do Grindelwaldu. Přicházíme akorát včas, místní policie bedlivě kontroluje zaplacené parkovné.

Den čtvrtý – odpočinkový + procházka kolem Murtenského jezera.

Túra čtvrtá. Basco má dnes ještě odpočinkový den, protože toho na jeho kyčle bylo už víc než dost. Vyrážíme jen s kraťandami. Po nasednutí do malých gondol v Kanderstegu si Honza vzpomene, že nechal na autě nebo v autě foťák, takže rychle vyskakujeme a Honza se vrací pro foťák. Od lanovky v n. m. 1 682 m. vyrážíme. U Oeschinensee je brzo ráno nádherný klid, jenom krávy zvoní svými zvonci. Vydáváme se na Fründenhütte SAC do nadmořské výšky 2 562 metrů. Celou cestu se nabízí nádherný výhled na tyrkysově zbarvené jezero, nikde skoro ani noha, prostě balzám. Na Fründenhütte si dáváme občerstvení a vracíme zpět. Zíráme, co se po obědě u jezera děje, spousta rodin piknikuje, opéká, griluje. Potkáváme i skupinku několika mladých se spoustou ovčáckých psů, takže asi kolegové agiliťáci. Jelikož idylka je pryč, pospícháme raději na lanovku.

Túra pátá. Dnes máme sbaleno na dva dny. Chceme kempovat u Zermattu. Cestou lije. V Martigny se rozhodujeme, že dnes vyrazíme na Průsmyk svatého Bernarda a poté, bude-li dobré počasí, pojedeme k Matterhornu. Průsmyk je ve výšce 2 473 m. n. m. Je tam nevlídno, nicméně neprší. Volíme rozumně dlouhou trasu. Po hodince stoupání dojdeme k hoře s nápisem ferata. Já zůstávám se psama dole, Honza se vyšplhá nahoru do výšky 2 900 m. Pomalu se vracíme, začíná lehce pršet. Potkáváme 3 bernardýny na procházce a shlížíme na zbytek smečky dole v průsmyku, jak se předvádí turistům. Přicházíme k autu, lije, padají kroupy. Vracíme se zpět, Matterhorn letos vzdáváme. Cestou se zastavujeme v Moleson village.

Túra šestá – Moleson village. Zjišťujeme možnost svést se lanovkou, přece jen už je 15 hodin. Za chvílí jede vláček nahoru a my v něm. V mezistanici Plan-Francey (1 560m. n. m.) vystupujeme a šplháme se na Moleson (2 002 m. n. m.). Dáme si rychlé občerstvení a spěcháme dolů stihnout poslední vláček.

Túra sedmá. Vymýšlíme náhradní trasu místo Matterhornu. Volíme nepříliš vzdálený Gstaad. Když v Gstaadu u nádraží konečně najdeme rozumnou turistickou mapu, rozhodujeme se popojet do Lauenenu (1 240 m. n. m.). Cesta k Lauenenskému jezeru je turisticky vyhledávaná, poté cestou na Geltenhütte (2 002 m. n. m.) potkáváme jen hrstku turistů. Máme čas a chceme si poslední túru užít, takže volíme další trasy, kde kromě usedlíků chovajících krávy nepotkáme ani živáčka. Fásty s Akim prohánějí sviště. K autu se vracíme pře 20. hodinou. Všichni unaveni, ale maximálně spokojeni.

Fotky seřazené dle jednotlivých túr jsou na http://lenulena.rajce.idnes.cz/.Pokud máte nějakou tu hodinku čas, doporučuji k prohlédnutí. V albu jsou zařazeny i fotky z červencových Jeseníků a Jizerek.